Sunday, January 13, 2013

Apakah iktibar daripada kisah ini?

Sat, September 1, 2012 11:20 pm
Khairy Tajudin posted in RAKAN SEPERJUANGAN

Satu langkah ke masjid, ditambah satu pahala, diangkat satu darjat dan diampunkan satu dosa... Disebabkan itu, para Sahabat sanggup memendekkan langkah mereka untuk mendapat fadilat tersebut.

(bukan seperti aku, kalau parking, depan-depan tangga. Kalau boleh parking dalam masjid, aku masuk parking dlm tu)

Seorang sahabat yang buta bernama Abdullah bin Ummi Maktum bertanya, "Adakah orang seperti saya juga perlu datang bersolat di masjid?"

Jawab Baginda (lebih kurang ertinya), "Selagi kamu mendengar azan."

Maka, Sahabat ini datang juga ke masjid walaupun dalam keadaan buta. Beliau memasang tali dari rumahnya sampai ke masjid supaya beliau boleh berpaut pada tali itu untuk memudahkan beliau berjalan.

Sampai satu hari, beliau terjatuh, maka seseorang membangunkannya. Kemudian, beliau jatuh lagi dan sebelum sampai ke masjid, belum sempat beliau rebah lagi sekali, lelaki yang sama tadi menyambutnya daripada terjatuh.
 
Maka, beliau bertanya, "Siapakah kamu?"

Jawab lelaki itu, "Akulah syaitan."

Beliau bertanya, "Kenapa kau menolong aku?"

Jawab syaitan, "Sewaktu kau rebah kali pertama, maka dosamu diampunkan. Sewaktu kau rebah kali kedua, penduduk Madinah ini diampunkan. Aku risau jika kau jatuh lagi sekali, semua dosa orang Islam akan diampunkan. Maka, sia-sialah kerja aku menyesatkan kamu semua!"

No comments: