Thursday, December 29, 2011

Jazakallah Khayran

From Wikipedia, the free encyclopediaJump to: navigation, search
JazakAllah Khayr (Arabic: جزاك اللهُ خيراً‎) is an Islamic term and Islamic expression of gratitude meaning "May Allâh reward you [in] goodness." Although the common Arabic word for thanks is shukran (شكراً), jazakallahu khayran is often used by Muslims instead in the belief that one cannot repay a person enough, and that Allâh Ta'ala is able to reward the person best. Often the response to jazakallahu khayran is Wa Iyyakum (وإياكم).
(http://en.wikipedia.org/wiki/Jazakallah_Khayran)


JazakAllah Khayr (Bahasa Arab: جزاك الله خيرا) adalah istilah Islam dan ungkapan Islam bererti kesyukuran, "Semoga Allah mengganjari anda [dalam] kebaikan". Walaupun perkataan terima kasih yg biasa digunakan dalam bahasa Arab ialah Shukran (شكرا), jazakallahu khayran sering digunakan oleh orang Islam dengan keyakinan bahawa seseorang itu tidak boleh membayar balik seseorang secukupnya, dan bahawa Allah Ta'ala mampu untuk memberi ganjaran kepada orang yang terbaik. Selalunya respons kepada jazakallahu khayran ialah Wa Iyyakum (وإياكم).
(http://translate.google.com/#)

Wednesday, December 28, 2011

Peniaga jajan kena serbu



http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Peniagajajankenaserbu/Article

Inilah antara punca "Eee ... Sayur!" dihasilkan.

Tuesday, December 27, 2011

Alhamdulillah

ini cover yg ditolak:



saya merasakan aksi memegang labu seakan membaling makanan.
astaghfirullah ... .

Sunday, May 15, 2011

Lelaki yang menyukai mufin

Dia lelaki yang menyukai Muffin. Beritahulah muffin apa, pasti dia ingin merasanya. Muffin berbentuk bulat, bujur, kecil, sederhana comel dan tidak terkecuali muffin daripada bakal tunangnya adalah yang paling disukainya sekali. Lalu pada saat hari jadinya semalam dia menerima kejutan itu. Satu kejutan di waktu pagi. Semasa semua manusia semua mahu ke tempat kerja. Dia menerima muffin daripada bakal tunangnya dengan begitu romantis. Pada jam sembilan pagi muffin itu tiba di atas mejanya.

"Siapa yang menghantar muffin ini dan meletakkannya pada meja saya. Bagaimana muffin boleh berada disini? Siapa yang melakukannya. Bagaimana dia menghantarnya?"

Lalu saya yang berada di hadapannya berkata"Adalah seseorang yang menghantarnya, cuba buka dahulu apa nota yang ditulisnya. Saya menyambung sebagai pemudah cara dan kata walhal siapa sebenarnya yang menghantar amat saya ketahui. Tetapi saya hanya diam. Saya tidak mahu mengganggu perasaannya yang sedang gembira dan terus gembira.

Saya dapat rasakan sepenuh hati. Jika saya ditempatnya ibarat saya adalah sang kumbang yang menerima madu sebagai hadiah paling berharga. Lalu saya akan berkata. "Terima kasih atas madu yang diberi ini. Saya akan menghargai detik pemberian ini. Akan saya baluti dan kasihi ia sehingga saya dapat mengerti betapa siapalah diri saya untuk dihargai cara sebegini.

Dialah lelaki yang suka pada muffin. Ia sederhana comelnya. Berbalut dengan plastik yang comel serta bungkusan yang 'manis' juga. Kini saya tahu secara betul, memang benarlah cara ini membuat kejutan yang besar pada dia. Saya gembira kerana bakal tunangnya bijak membuat satu kejutan yang luar biasa. Pasti apabila mereka berumahtangga, pelbagai jenis muffin terhias indah di halaman rumah. Penuh kemanisan dan kesejahteraan. Sahabat saya ini kreatif orangnya, sehingga saya ketahui bahawa 'sticker' tunang yang terhasil untuk majlis pertunangannya adalah hasil seni tangannya.

Eloklah, yang seorang pandai memasak dan seorang pandai pula menggunakan seni tangan menghasilkan sesuatu. Mereka sepadan dan bijak mencari kesepadanan itu. Saya tidak cemburu, malah saya bangga kerana mereka dipertemukan.

Itulah dia sahabat saya. Dia suka pada cara kekasih hatinya mengambil hati dan perasaannya. Tidak saya tahu, dia adalah lelaki yang suka pada muffin. Tetapi saya tahu, akibat daripada kepandaian kekasih hatinya memasak pelbagai makanan yang sedap dia begitu senang dan gembira. Benar, bertuahnya si jejaka apabila ada seseorang iaitu kekasihnya pandai menggunakan kuali, oven, api dapur, senduk dan segala alatan dapur yang memerlukan teknik kesenian memasak untuk mengendalikannya.

Teramat benar, kepandaian memasak ini begitu penting. Mak saya sering mengingatkan saya apabila saya bercerita mengenai jodoh saya. "Jika mahu mencari bakal isteri, carilah yang tahu memasak. Jangan sampai mahu siang ikan pun dia tidak tahu". Saya pada masa itu hanya tergelak dan ketawa keci sayal. Masih merakan perkara itu lucu. Tetapi saya pegang kuat katanya. Bukan saya mahukan si isteri nanti tahu masak segalanya. Tetapi jika tahu segalanya itu bonus.

Bertuahnya saya nanti.

Mudah saja. Hanya pandai memasak nasi, menyiang ikan. menggoreng telur, itu pun sudah mencukupi. Itu kata-kata saya pada waktu remaja dahulu. Iyalah gila-gila juga saya. Tetapi apabila sudah dewasa saya kini memahami. Alangkah bertuah jika menjadi seperti sahabat saya. Dia mempunyai seorang kekasih yang begitu mengambil berat perihal masakan. Sehingga muffin dan kek begitu mudah saja cara menyediakannya.

Selepas sahabat saya mengetahui secara benar siapa yang menghantar muffin itu saya hanya tersenyum. Dia memandang saya dan berkata "Pandai berlakon mengatakan bahawa bukan kau yang meletakkan hadiah itu dia atas meja. Saya diam dan terus menidakkan. Saya bukan tidak mahu megiyakan tetapi biarlah perasaan kejutan itu lebih lama dia rasakan. Pasti lama-kelamaan perasaan itu akan menyebabkan semangat adrenalinnya berjalan lancar. Selancar cara kekasihnya mengadun bahan untuk menghasilkan beberapa ketul muffin. Seseni cara kekasihnya menuang perisa muffin ke dalam cawan kecil. Ah, romantiknya.

"Sebenarnya saya yang meletakkan di atas meja tadi. Sengaja mahu melakukan kejutan kepada kamu'.

Semalam saya mengambil muffin itu daripada kekasihnya.

Kata bakal tunangya itu, letakkanlah hadiah ini di atas mejanya.

Pantas saya berkata letakkan sedikit surat cinta atau sedikit nota pada hadiah itu. Pasti sahabat saya itu akan menghargainya. Akhirnya perkara yang saya katakan itu benar-benar berlaku. Dia suka dan segera menelefon kekasihya itu.

Pasti bukan sahaja ucapan terima kasih yang diterimanya. Saya tahu, ianya pasti lebih daripada itu.

Selamat Hari lahir yang ke-25 kepada sahabat saya.

Akhirnya Pie dan Muffin akan bersama.

yg benar:lalan

Monday, March 21, 2011

mph





You have received 1 file from nurul 'izzah.

nurul 'izzah: mer, ni anak mun
nurul 'izzah: hadif namenye
pinky_bleuc: alhamdulillah
pinky_bleuc: ble lahir?
BUZZ!!!
nurul 'izzah: 3.3 hr tu
nurul 'izzah: 13.3
pinky_bleuc: 13?
pinky_bleuc: ko x pi tgk?
nurul 'izzah: aah
nurul 'izzah: aku pegi hr dia bersalin tu
pinky_bleuc: ktner?
nurul 'izzah: kat hospital muar
nurul 'izzah: dia brsalin dlm kul 4 pg
pinky_bleuc: waa
pinky_bleuc: bagus la kau
pinky_bleuc: 4pg da kat sepital
nurul 'izzah: eh
nurul 'izzah: mane de
nurul 'izzah: aku bgtau ko dia brsalin 4 pg
nurul 'izzah: aku smpi time wktu melawat la
pinky_bleuc: haha
nurul 'izzah: kul 7 br dia sms kate dh brsalin
pinky_bleuc: yg lain2?
pinky_bleuc: xde lg ke?
pinky_bleuc: hee
nurul 'izzah: yg lain belum lg
nurul 'izzah: aku pun xtau
nurul 'izzah: tp mun kate hr tu ila n as belum lg
nurul 'izzah: nurul x tau la

Sunday, March 13, 2011

momentum

yah! itu yg yg kita cari! lan, alhamdulillah, haji dah siap bab 2. now its your turn. dont let us down my man. go2 power rangers!

Wednesday, March 9, 2011

BookmarkShow Recent Messages (F3)

BUZZ!!!
pinky_bleuc: assalamualaikum
NOOR HAJIDAH HASSAN: wslm
pinky_bleuc: ko da start bt ke?
NOOR HAJIDAH HASSAN: blum
NOOR HAJIDAH HASSAN: tgh kumpul idea
pinky_bleuc: bgs
NOOR HAJIDAH HASSAN: ko ade ape idea utk bab 2?
pinky_bleuc: yaya masuk 1 kelas ngan wawa n iya
pinky_bleuc: dia duduk sebelah iya
pinky_bleuc: meja dua-dua
pinky_bleuc: iya sebelah wawa
pinky_bleuc: sebelah iya ada meja 2
pinky_bleuc: satu ada orang
pinky_bleuc: satu lagi yg sebelah iya kosong
pinky_bleuc: ok?
NOOR HAJIDAH HASSAN: ok
NOOR HAJIDAH HASSAN: thanks
NOOR HAJIDAH HASSAN: lg?
NOOR HAJIDAH HASSAN: aku ingat nk wat cmne
NOOR HAJIDAH HASSAN: ayah yaya doktor
NOOR HAJIDAH HASSAN: pindah kl sebab brtukar pusat kesihatan di kl
NOOR HAJIDAH HASSAN: ayah dia yg byk galakkan yaya mkn sayur
NOOR HAJIDAH HASSAN: ok x amer?
pinky_bleuc: sat
pinky_bleuc: yaya tu skang dia x suka makan sayur
pinky_bleuc: dia suka fastfud tau
NOOR HAJIDAH HASSAN: ohhhh
NOOR HAJIDAH HASSAN: jd iya sorg jer lah yg suka mkn sayur
NOOR HAJIDAH HASSAN: oic
NOOR HAJIDAH HASSAN: fhm
pinky_bleuc: bukan
pinky_bleuc: wawa makan sayur sebab terpaksa
pinky_bleuc: iya mmg x suka makan sayur
pinky_bleuc: tp x se-ekstrim yaya
pinky_bleuc: faham ke x?
NOOR HAJIDAH HASSAN: jd
pinky_bleuc: jadinya sini
NOOR HAJIDAH HASSAN: yaya yg plg extrem tak suka mkn sayur
pinky_bleuc: yes
pinky_bleuc: dan wawa mmg dari awal da x brape suke kat yaya
pinky_bleuc: 1st pasal iya macam da x layan die
pinky_bleuc: n kawan baik ngan yaya lebih dari dia
pinky_bleuc: 2nd
pinky_bleuc: yaya x mkn sayur
pinky_bleuc: boleh makan fas fud@makanan x berkhasiat ikut suka dia
pinky_bleuc: x macam wawa
pinky_bleuc: mak ayah dia strict pasal makan
pinky_bleuc: ngerti?
NOOR HAJIDAH HASSAN: mengerti bos
NOOR HAJIDAH HASSAN: heheheeh
pinky_bleuc: ak rase ok je pasal bapak yaya doktor
pinky_bleuc: tp
pinky_bleuc: tukar lain sikit
pinky_bleuc: maksud ak kerjaya doktor tu tukar
NOOR HAJIDAH HASSAN: tukar?
pinky_bleuc: ye
pinky_bleuc: mungkin org senang
pinky_bleuc: yg bz
pinky_bleuc: yg penting bukan doktor
pinky_bleuc: if bapak wawa doktor
pinky_bleuc: tu better
pinky_bleuc: ok?
NOOR HAJIDAH HASSAN: ok
pinky_bleuc: any ide then?
NOOR HAJIDAH HASSAN: yaya kurang dpt kash syg parents dia
pinky_bleuc: ok
NOOR HAJIDAH HASSAN: dia rasa trsisih
pinky_bleuc: ok
NOOR HAJIDAH HASSAN: sbb tue dia rpt ngan iya
pinky_bleuc: ok
pinky_bleuc: gud2
NOOR HAJIDAH HASSAN: parents iya pun rasa kesian
pinky_bleuc: yes
NOOR HAJIDAH HASSAN: dlm masa sama yaya mearih kebahagian iya sekeluarga
NOOR HAJIDAH HASSAN: kiranya tumpang kasih sayag kelaurga iya
pinky_bleuc: gud
pinky_bleuc: ok
NOOR HAJIDAH HASSAN: wawa pulak jeles
pinky_bleuc: ye
NOOR HAJIDAH HASSAN: sbb dia rasa disishkn
pinky_bleuc: ye
NOOR HAJIDAH HASSAN: ok?
pinky_bleuc: ok
pinky_bleuc: lg ok bile siap bab 2=)
pinky_bleuc: gini g
pinky_bleuc: ide ko ok je
pinky_bleuc: yg pntg
pinky_bleuc: ending bab 2
NOOR HAJIDAH HASSAN: ha
pinky_bleuc: kemuncak konflik yaya wawa
pinky_bleuc: masing2
NOOR HAJIDAH HASSAN: mcm mn tue?
NOOR HAJIDAH HASSAN: aku x fikir lg ending
pinky_bleuc: ajak iya bt 1 benda
pinky_bleuc: xpe
pinky_bleuc: then iya dlm dilema
pinky_bleuc: nk pilih yaya atau wawa
pinky_bleuc: sambung bab 3
pinky_bleuc: ok gini
pinky_bleuc: wawa ckp
pinky_bleuc: kalo die x ikut wawa
pinky_bleuc: wawa xnk kwn iya lagi
pinky_bleuc: yela
pinky_bleuc: budak2
pinky_bleuc: sikit2 xnk kawan kn
pinky_bleuc: tp iya kesian kat yaya
pinky_bleuc: pasal yaya xde kawan
pinky_bleuc: bih kurang gtu la
pinky_bleuc: ok?
NOOR HAJIDAH HASSAN: ok
NOOR HAJIDAH HASSAN: good idea
pinky_bleuc: tq
pinky_bleuc: so
pinky_bleuc: leh start x agak2?
pinky_bleuc: heh
NOOR HAJIDAH HASSAN: insyallah
NOOR HAJIDAH HASSAN: doakan utk aku
pinky_bleuc: baik
NOOR HAJIDAH HASSAN: tq
pinky_bleuc: pape btau
pinky_bleuc: ak target 15ni siap bab2
NOOR HAJIDAH HASSAN: baik
pinky_bleuc: then pas kat lan utk bab 3
NOOR HAJIDAH HASSAN: ok
pinky_bleuc: ko ade bih kurg6hr lg
NOOR HAJIDAH HASSAN: ishhh
NOOR HAJIDAH HASSAN: takutnyer
pinky_bleuc: np?
pinky_bleuc: ala
NOOR HAJIDAH HASSAN: klau xsmpat mcm mn
pinky_bleuc: sabtu ahad draf ar
pinky_bleuc: bt dulu
pinky_bleuc: sejam pertama mmg payah
pinky_bleuc: da start 1pg
pinky_bleuc: insya-Allah cam air
pinky_bleuc: xyah edit
pinky_bleuc: xyh pikir bahasa
pinky_bleuc: slanga pun xpe
pinky_bleuc: tulis terus
pinky_bleuc: go go ji!
NOOR HAJIDAH HASSAN: ok amer
NOOR HAJIDAH HASSAN: ko ler mentor aku skrg
NOOR HAJIDAH HASSAN: hehehe
pinky_bleuc: ko pun mentor gak
pinky_bleuc: bahasa ak bukan ok pun
NOOR HAJIDAH HASSAN: hahaha
pinky_bleuc: tp time edit ok la skit
pinky_bleuc: mmg camtu la ji
pinky_bleuc: ko xyh expect too high memula
pinky_bleuc: tulis je
pinky_bleuc: die ade 1 fasa
NOOR HAJIDAH HASSAN: ok
pinky_bleuc: panggil proses peram
pinky_bleuc: tm tu la kt betulkan
pinky_bleuc: repair kasi cun
pinky_bleuc: 3 kepala kot
pinky_bleuc: insya-Allah siap ar hujung bulan ni
NOOR HAJIDAH HASSAN: amin
pinky_bleuc: buku 1st in mmg x perfect
pinky_bleuc: yg penting terbit
pinky_bleuc: da dapat momentum nanti
pinky_bleuc: masing2 pandai ar buat buku sendiri
pinky_bleuc: xnk?
pinky_bleuc: heh
NOOR HAJIDAH HASSAN: nak
NOOR HAJIDAH HASSAN: hehehe
pinky_bleuc: kamon ji
pinky_bleuc: u can do it
pinky_bleuc: buat artikel 13 pg selambe je
pinky_bleuc: nikan pulak 5pg
pinky_bleuc: 4pg at least
pinky_bleuc: pedehal
pinky_bleuc: pejam mate la ji
NOOR HAJIDAH HASSAN: 13 page?
pinky_bleuc: gurau je
NOOR HAJIDAH HASSAN: bila masa lak aku buat
pinky_bleuc: ni tuk bebudak ji
NOOR HAJIDAH HASSAN: 3 page pun terkial2
pinky_bleuc: bukan bahasa bunga mane pun
NOOR HAJIDAH HASSAN: ok fhm
pinky_bleuc: kite nk galak budak mkn sayur
pinky_bleuc: cr sunnah
pinky_bleuc: pahala dapat
pinky_bleuc: royalti masyuk
pinky_bleuc: bile lg
pinky_bleuc: ayuh!
NOOR HAJIDAH HASSAN: hehehehe
pinky_bleuc: kacang je la
pinky_bleuc: nanti bab2 ktorg edit la
pinky_bleuc: cam ko edit bab1 aku
pinky_bleuc: x kisah pun
NOOR HAJIDAH HASSAN: hahaha
pinky_bleuc: utk kebaikan bersama
pinky_bleuc: stuju?
NOOR HAJIDAH HASSAN: ok2
pinky_bleuc: pa lagi
pinky_bleuc: tulis a
pinky_bleuc: kang bz
pinky_bleuc: huuu
NOOR HAJIDAH HASSAN: ok
pinky_bleuc: tqvm
NOOR HAJIDAH HASSAN: tp aku xde laptop kt rmh
NOOR HAJIDAH HASSAN: rosak
NOOR HAJIDAH HASSAN: hehehe
pinky_bleuc: tu bukan alasan
pinky_bleuc: ko tuils le kat kertas
pinky_bleuc: tulis
pinky_bleuc: kat kertas
pinky_bleuc: haih
pinky_bleuc: buku nota banya
pinky_bleuc: k
NOOR HAJIDAH HASSAN: ok ler
pinky_bleuc: nanti ktorg tolong typekan
pinky_bleuc: haih
pinky_bleuc: nak sibu daya
NOOR HAJIDAH HASSAN: amboi
NOOR HAJIDAH HASSAN: baiknye korg
pinky_bleuc: xmo dalih2
pinky_bleuc: ak percaya kau
NOOR HAJIDAH HASSAN: i have ur trust
pinky_bleuc: tqvm
pinky_bleuc: tolong ye ji
NOOR HAJIDAH HASSAN: orait
pinky_bleuc: alhamdulillah
NOOR HAJIDAH HASSAN: nk blk kul bape?
pinky_bleuc: MGHRB KOT
pinky_bleuc: BUAT LE BAB2 TU
pinky_bleuc: HEE
NOOR HAJIDAH HASSAN: hehehe
NOOR HAJIDAH HASSAN has signed out. (3/9/2011 7:53 PM)

Tuesday, March 8, 2011

Karangan saya, keluarga dan mengapa saya memilih kerjaya polis sebagai keperluan semata

"Nama penuh saya ialah kamarul bin kamarudin. Saya dilahirkan pada 12 jun 1986.di sekolah, saya aktif dalam sukan bola baling dan pernah menganggotai jabatan perkhidmatan awam (jpa) sebagai aktiviti ko-kurikulum saya. Selain itu, saya juga pernah menjawat jawatan presiden untuk kelab catur sekolah. Di kelas, saya memegang jawatan sebagai penolong ketua tingkatan sewaktu di tingkatan empat.
Saya merupakan anak ketiga daripada empat beradik. Ibu saya merupakan seorang suri rumah sepenuh masa manakala bapa saya pula seorang peneroka felda di jengka 17, Pahang.
Saya memilih kerjaya polis kerana saya amat sukakan pakaian seragam polis. apabila melihat pakaian seragam polis, saya berasa seperti seorang yang berbakti kepada rakyat. apabila melihat polis mengenakan pakaian seragam, saya rasa bersemangat untuk membantu mereka mengurangkan kadar jenayah di negara ini.
Kedua, saya sukakan kerjaya polis kerana menganggap ianya sebagai cabaran. Cabaran dari segi mental dan fizikal.
Ketiga, kerjaya polis menuntut disiplin yang tinggi. Saya mahu pupuk disiplin polis masuk ke dalam diri saya. Kerjaya polis dengan izin Allah mampu menjadikan diri saya lebih bermotivasi.
Keempat, saya mahu mengubah persepsi masyarakat berkenaan kerjaya polis, juga mahu menonjolkan kepada para sahabat bahawa pekerjaan ini mampu membawa saya kepada peluang yang lebih cerah pada masa hadapan.
Seterusnya, saya berharap dengan peluang menjadi polis yang diberikan, seterusnya apabila diterima nanti, saya mahu menaikkan imej polis yang tepat, cekap dan amanah.
Menjadi seorang polis juga adalah peluang terbaik saya untuk berkhidmat kepada negara. Paling utama ialah berkhidmat kepada agama.
Saya juga melihat kerjaya polis amatlah sesuai untuk seorang yang sukakan cabaran seperti saya. Sifat ingin tahu dan peka kepada keadaan sekeliling. Saya pernah menonton sebuah cerita bertajuk SPL(filem cina) yang mana watak hero merupakan ketua polis yang baru dipindahkan ke satu cawangan polis di sana. Dia yang tidak mengenali latar anak-anak buahnya mula kehilangan mereka seorang demi seorang akibat dibunuh oleh sebuah kongsi gelap di sana. Akhirnya, si hero tadi menuntut bela atas kematian anak-anak buahnya, dan berjaya menumpaskan kumpulan tersebut dengan menewaskan ketua kongsi gelap berkenaan. Walaupun agak klise, saya rasa memang itulah hakikat kehidupan. Tupai pasti akan jatuh ke tanah jua akhirnya.
+-350pp
Saya berdoa kepada Allah agar dibukakan hati penemuduga yang membaca karangan ini untuk menerima saya menjadi polis. wallahua’lam."

Monday, March 7, 2011

pinky_bleuc: YAH?

azlan_renjisuara: banyak kena isi
azlan_renjisuara: da lupa results
azlan_renjisuara: kat umah ja la isi
azlan_renjisuara: ko da isi abis ka
pinky_bleuc: xlangsung

Thursday, March 3, 2011

Farah has selected the "Beach" IMVironment.

pinky_bleuc: misery?
pinky_bleuc: ape tuh?
Farah: umm..
Farah: mksd dye yg setepat2 nye
Farah: kesengsaraan
Farah: but i didnt mean it dat way
Farah: more like trouble
pinky_bleuc: trouble is a fwen ma
Farah: haha...
Farah: pndai2
Farah:
pinky_bleuc: hadapi dgn =)
Farah is typing...
Farah: hee..tengzA B C D E F G H I J K

Wednesday, February 9, 2011

Pilihan Popular Februari 2011


Putera Lembah Bakkah
Kategori: Novel Sirah Remaja
Penulis : Zuraimi Ismail
Harga: RM 13.00

Himpunan 40 Kisah Mukjizat Nabi Muhammad SAWKategori: Teladan Sepanjang Zaman
Penulis : Zuraimi Ismail
Harga: RM 12.00

Single Unavailable
Kategori: Novel Tarbiah Remaja
Penulis : Nurina Izzati
Harga: RM 14.00

Remaja Harapan
Kategori: Novel Tarbiah Awal Remaja
Penulis : Hilal Asyraf
Harga: RM 12.00

Tuesday, February 8, 2011

Permohonan kemasukan pelajar MASSCOMM UTJ(under UiTM tapi belajar di Kolej Teknologi Timur) sesi MEI 2011


Tarikh tutup permohonan kemasukan pelajar MASSCOMM sesi MEI 2011 akan berakhir pada 29 APRIL 2011(JUMAAT). Mohon kerjasama semua PEMBACA untuk menghebahkan permohonan kemasukan kepada calon-calon yang terdiri daripada lepasan SPM/STPM/Matrikulasi/ Politeknik. Permohonan boleh dibuat melalui NO.TELEFON SEPERTI YANG TERTERA DI BAWAH. Bantuan dan kerjasama daripada SEMUA PEMBACA amat dihargai.
Sebarang pertanyaan sila e-melkan kepada Cik Siti Nur Akmar:dazame@yahoo.com.

Terima kasih.

Hotline : 014-6334043
e-mail : dazame@yahoo.com


Jadi tolong-tolonglah sebarkan berita ni agar utj berjaya mencapai sasarannya.

Monday, February 7, 2011

BUKU BARU!


HARGA: RM19.00
GENRE: ANTOLOGI CERPEN
TARGET READER: UMUM

HARGA: RM14.00
GENRE: MISTIK
TARGET READER: REMAJA

nasi lemak ayam kampung

tempat: taman tasik cempaka, bandar baru bangi
waktu operasi: isnin-jumaat (5pm-12am), sabtu-ahad(4pm-12am)

menu: nasi lemak ayam kampung(berempah:RM7.00/original:RM6.50)
"sambal tambah free"
sila datang beramai-ramai ya=)

Friday, February 4, 2011

1st ANNUAL DINNER STORMREADERS “THE POWER TO INSPIRE HOPE”

Bersempena dengan ulang tahun pertama (1st) Stormreaders Network Sdn Bhd, sebuah Majlis Makan Malam akan diadakan dengan tema yang bertajuk “THE POWER TO INSPIRE HOPE”. Majlis “Annual Dinner” ini akan dihadiri oleh wakil-wakil syarikat penerbitan, penulis-penulis, tokoh-tokoh terkemuka bidang ilmiah, wakil-wakil “stockist”, “mobile stockist”, pengedar, ahli serta kakitangan Stormreaders Network Sdn. Bhd.

Tarikh : 4 Februari 2011
Masa : 8.00 pm
Tempat : Hotel De Palma Ampang (Syaria’h Compliance)

Majlis yang julung-julung kali diadakan ini adalah untuk memberi penghargaan kepada kumpulan dan individu yang terlibat dalam aktiviti penyebaran bahan-bahan ilmiah kepada masyarakat serta memberi cetusan harapan kepada generasi yang akan datang untuk terus menikmati dan hidup dalam tamaddun yang terbina dengan ilmu-ilmu yang bermanfaat.

Rantaian usaha daripada keluarga penulis, penerbit, pengedar & pembaca ini telah membina sebuah rangkaian yang penting untuk masa hadapan di samping mempertingkatkan kuasa ekonomi.

Anugerah-Anugerah yang akan disampaikan adalah:
1. Jualan Online (e-Store) Bulanan Terbanyak

2. Jualan Online (e-Store) Terbanyak Tahun 2010

3. Jualan Buku (Online) Terbanyak 2010

4. Penajaan Ahli Terbanyak Tahun 2010

5. Pencapaian ‘Sales Directors’

6. Pencapaian ‘Network Directors’

7. ‘Mobile Stockist’ Bulanan Terpilih

8. Cabutan Bertuah Penerbit

9. Cabutan Bertuah Panggilan Umrah

Majlis terbuka kepada semua, khususnya ahli-ahli Stormreaders, penerbit & penulis yang telah bersama menyertai serta memberi dokongan & sokongan rangkaian penyebaran bahan ilmiah Stormreaders Network.

Tiket Masuk & Cara Pembelian
Tiket-tiket boleh dibeli melalui Sistem eNet dengan cara pembayaran eWallet. Pilihan Tiket Masuk adalah seperti berikut:

1 Tiket (KOD: MMSR1001): RM 100.00 (20CP)
3 Tiket (KOD: MMSR1002): RM 270.00 (20CP)
5 Tiket (KOD: MMSR1003): RM 400.00 (20CP)
Cara-cara pembelian Tiket Masuk adalah:

1. Log-in ke akaun eNet anda.

2. Klik pada menu eNet > ‘New Repurchace Sales’.

3. Kosongkan bahagian DPF No. dan pilih ‘Self Collect’.

4. Pada bahagian ‘Product Code’, masukan kod tiket yang anda mahukan.

MMSR1001 (1 tiket)
MMSR1002 (3 tiket)
MMSR1003 (5 tiket)
5. Klik butang 'ADD' dan 'SUBMIT'.

6. Masukan ‘eWallet password’ untuk pengesahan.

7. Apabila selesai, sila cetak dan bawa ke program untuk pengesahan.

Tarikh Akhir untuk pembelian tiket telah dilanjutkan kepada 1 Februari 2011.

Sebarang pertanyaan sila hubungi HQ atau:

En. Mahir Saidi (012-5278684)
En. Nazri Sahat (017-568 4815)
En. Hafiz Toha (017-253 0700)
Cik. Cahaya Ibrahim (012-480 1651)

Tuesday, February 1, 2011

Sedikit panduan untuk suntingan manuskrip novel Islam

Hari ini saya akan senaraikan beberapa butir penting berkaitan suntingan yang dibuat oleh penyunting novel Islami. Untuk makluman penulis, novel Islami sangat teliti dari segi penyampaiannya, di mana penggunaan bahasanya dijaga supaya nilai-nilai Islam di dalamnya tidak lari.
Saya secara peribadinya suka cara sebegini, memandangkan hasil dari pembacaan ini akan menyerap ke dalam benak pembaca secara halus. Tentu elok jika pembaca muda kita sentiasa diserap dengan pemikiran-pemikiran yang terjaga dan penuh hikmah.
Sedikit senarai yang sempat saya lampirkan seperti di bawah. Terima kasih pada En Amir Hamzah, Editor perolehan GISB dan kumpulan Editor yang mengusahakannya. Mudah-mudahan panduan ini bermanfaat pada penulis-penulis kita.

Menggunakan perkataan mujurlah, syukurlah dan bukannya perkataan nasib baik [percaya kepada qada dan qadar (takdir), bukan nasib]

Menggunakan perkataan jika, andai, sekiranya, apabila dan bukannya perkataan kalau (kurangkan penggunaan kalau)

Sebagaimana yang anda maklum, Novel Islami amat mementingkan nilai tarbiah di dalamnya. Pemilihan kata yang kurang sesuai juga memainkan peranan yang penting kepada pemahaman sesuatu ayat yang dibuat.
Contoh kesilapan: Andai sahaja mereka berasal daripada orang berada, Mutharah pasti lagi di sisi.
* Penggunaan perkataan pasti membawa maksud bahawa sekiranya mereka mempunyai banyak duit, pasti Mutharah masih lagi hidup, seolah-olah membawa maksud bahawa duit mempunyai kuasa untuk menyelamatkan nyawa seseorang.
Sepatutnya: Andai sahaja mereka berasal daripada orang berada, Mutharah mungkin lagi di sisi.
Perkataan mungkin dicadangkan kerana perkataan ini lebih sesuai untuk memberitahu pembaca bahawa duit merupakan perantara semata-mata yang tidak menentukan hidup mati seseorang.

Penggunaan istilah tiba-tiba diharapkan dapat dikurangkan (jika boleh). Walaupun penggunaannya untuk mewujudkan perasaan cemas atau kejutan kepada pembaca, penulis boleh menggantikannya dengan frasa seperti tidak semena-semena, tanpa diduga, dengan mengejut, secara mendadak, entah dari mana atau sebagainya. Ini kerana, istilah tiba-tiba seolah-olah menunjukkan sesuatu kejadian itu berlaku dengan sendirinya. Maksudnya di sini, istilah ini memberi makna tanpa kiasan. Walau apa pun, kita semua tahu bahawa setiap kejadian itu berlaku melainkan yang telah ditetapkan-Nya. Itulah dia, tiada satu perkara yang berlaku dengan tiba-tiba. Jadi, frasa yang saya beri sebagai contoh itu sebagai kiasan supaya pembaca tidak lupa akan hakikat sesuatu kejadian yang berlaku itu adalah sudah pun ditetapkan oleh-Nya.

Istilah solat lebih wajar digunakan sekiranya merujuk kepada ibadat orang Islam berbanding sembahyang. Perkataan sembahyang digunakan apabila merujuk kepada amalan orang bukan Islam.

Huruf besar digunakan sebagai huruf pertama dalam ungkapan yang berhubungan dengan kitab suci dan nama Allah, termasuk kata ganti untuk Allah. solat Subuh, Zuhur, Asar, Maghrib, Isyak; nama subjek seperti Matematik, Bahasa Melayu dll.
Contoh kesilapan: Seperti aku mencintaimu
Sepatutnya: Seperti aku mencintai-Mu
Contoh kesilapan: Jagalah amanah Tuhan dan tinggalkan larangannya.
Sepatutnya: Jagalah amanah Tuhan dan tinggalkanlah larangan-Nya.
* Tanda sempang digunakan untuk merangkaikan kata dengan kata ganti nama Allah

Bilangan ayat al-Quran ditulis begini
Contoh kesilapan: ‘Surah Yusuf ayat 92’
Sepatutnya: (Yusuf 12:92)
Contoh kesilapan: Surah al-Baqarah ayat 53
Sepatutnya: (Al-Baqarah 2:53)
Firman Allah SWT, “Janganlah kamu lemah dan jangan pula berduka cita, sedang kamu orang yang lebih tinggi jika kamu beriman.” (Ali Imran 3:139)

Bagi hadis pula, ditulis begini- Sabda Rasulullah SAW, daripada Fadhalah bin Ubaid r.a., “Berbahagialah orang yang diberikan hidayat kepada Islam. Manakala kehidupannya pula sentiasa mencukupi dan berpada.” (Riwayat al-Tarmizi dan Ahmad)
Sabda Rasulullah SAW, “Dinikahi perempuan itu kerana hartanya dan keturunannya dan kerana kecantikannya dan kerana agamanya, maka pilihlah yang beragama, nescaya kamu akan beroleh keuntungan. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Pemilihan nama yang islami juga adalah dititikberatkan. Watak seperti Razak dan Rahim (nama-nama Allah) diharap dapat ditukarkan kepada nama lain yang tidak memerlukan panggilan Abdul atau nama penuh apabila ditulis. Jika masih ingin menggunakan nama-nama seperti ini juga, hendaklah ditulis penuh.

*credit to:http://nurulsham-saidin.blogspot.com/2010/12/sedikit-panduan-untuk-suntingan.html

Monday, January 17, 2011

“What’s Hot is Gettin Hotter”



-pinkybleuc-

Bermulanya satu kisah. Awek aktif – balak pasif
Si balak bukanlah seorang yang pendiam, cuma dia lebih suka bersendirian
Baginya, dia punya kepala sendiri, buat apa asyik nak ikut orang jer?
Si awek pulak berperwatakan happy-go-lucky, mesra dengan semua orang
Sebab tu ramai yang suka dia
Tapi, bagi si balak, dia lebih suka melihat aweknya dari pelbagai segi/persepsi
Bukan sekadar pergaulan, paras rupa, IQ dan segala apa yang orang lain nampak
Jadi, dia cuba selami dari dalam,
sebab utamanya, apa yang menyebabkan dia sangkut dengan si awek ni
Walau apa pun, mana datangnya dalam kalau tidak dari luar?
Orang kata, “dari mana datangnya cinta . .-dari mata turun ke hati
bagi si awek pulak,
semestinya ada yang menarik perhatiannya untuk sangkut pula pada si balak
satu perkataan untuk dia menggambarkan balaknya -tersendiri
mungkin ya, dan sememangnya itulah yang selama ini cuba diituju oleh si balak, mencari suatu kelainan, tidak mahu dirinya disamakan dengan orang lain
Cuma kadangkala orang lain tak faham
Dan mulalah membuat tafsiran itu, ini
Yang entah betul dan mungkin tidak
Dan ini jugalah alasan bagi si balak untuk bersikap hipokrit,
dia tak berjaya menjadi apa yang diingininya
Masih belum cukup baginya untuk membolehkan dia sampai ke tahap itu
Dan rasa protesnya cuba disalurkan dengan betul
Dia membina satu medium yang sudah tersedia lama
Muzik, ia amat mempengaruhi hidupnya
Jadi, dia lebih selesa layan kepala dengannya berbanding dengan kawan-kawan di luar
Dia bukan sombong (mungkin?), tapi sebaliknya dia cuba bersikap baik
dengan semua orang di sekelilingnya yang dianggapnya teman
Yang bukan diperintah tapi cuma menunjuk arah kepada mereka jika
diperlukan
Menganggap diri sendiri sebagai seorang pemimpin sebenar
Individu yang beranggapan kawan itu teman
‘kita semua sama, cubalah untuk hilangkan diskriminasi,
jangan hanya tahu cakap belakang,
kalau dah tak suka janganlah pula nak kecoh2 dengan semua orang’
berbalik kepada si awek tadi, kekadang tu dirinya terasa, umpama diabaikan
bila melihat couple lain, terasa dunia ini sungguh indah
dia cuba mengerti sikap balaknya yang tidak suka dikongkong
si awek lalu berkata,
“bukan mengongkong, tapi saya sayang awak.
So itu boleh dijadikan lesen untuk saya rasa cemburu..”
Balaknya terus tersenyum.
Situasi yang sedikit tegang itu kendur sedikit dengan seloroh yang berbaur serius itu
“ni lah satu-satunya sebab kenapa saya suka awak sangat-sangat,
pandai amik hati orang. tak macam ada orang tu, cakap pun selalu tersasul,
nak berlagak macho konon, x boleh blah..heh.”
Si awek tu pun membalas dengan senyuman bila mendengar balaknya
berkata sebegitu, dan dengan segera menyegarkan kembali ingatannya
tentang kata-kata si balak yang menyatakan dia paling benci berlagak
sedemikian
‘apa nak buat, dah kehendak situasi’, katanya. ‘yelatu’, balas si awek..
dan pada satu ketika, entah bagaimana tiba-tiba terpacul soalan ini daripada si balak,
“macam mana ‘ek awak boleh sangkut kat saya?”, sambil matanya masih memfokus pada perlawanan football di tengah padang.
Si awek lantas menoleh tepat ke arah muka si balak.
Setelah agak lama, si balak yang cuba buat tak nampak pada mulanya
terpaksa juga beralah dek wajah kiut lagi innocent si awek.
“Kenapa tenung saya macam tu?”. Ada sedikit gabra dalam intonasinya.
Si awek tidak menjawab soalan itu, sebaliknya dia menjawab soalan yang
pertama tadi dengan menampakkan sikapnya yang riang-selalu dalam
nadanya,
“awak ni uniklah=)!”
“unik?”
hu’uh
si balak mengangkat kepala dan keningnya serentak untuk memberitahu si awek yang dia kurang faham (konon jer tu).
I mean, banyak benda yang awak buat is different. Awak berbeza dari budak lelaki lain yang saya kenal.
That’s the main reason why saya ske & luv u the most. Rasanya bukan saya sorang jer yang ‘nampak’ awak camtu, but the other girls too. So sebelum saya terlepas awak, it’s better to me untuk mintak couple dengan awak..”
“what do you mean?”“ok, kalau awak masih confuse, yang sebenarnya ramai gurls ske kat awak includin’ me, for sure. _Betul.
..Janganlah buat muka tak faham. K, diorang just a lil’ scared nak tegur awak pasal awak ni tak macam budak lain. Entah apa yang awak fikir pun saya tak tahu. Then, tu jer la sebab camner saya leh sangkut kat awak..”
huuuish..tak panjang la pulak, kan jawapan dia. Tau le awak tu pendebat. Tapi kan, betul ke apa yang dia cakap ni? Ahh, apa2 la, kalau betul pun apa salahnya, ya tak? Hmm, lantak ar.’, keluh si balak dalam hati.
hullooo..apa yang awak menungkan tu?”
“oh, saya? Ha, erm..nothing! apsal? Did I miss sumthin’?”
“tak, saja tegur.”
………
“hmm, team diorang tengah leading la..”
takpe, herokan biasanya kalah dulu, tak gitu?”
masing-masing ketawa sendiri mengakhiri dialog c.i.n.t.a. dua individu yang tak begitu kisah dengan hubungan yang dijalin. entahlah..
yang pasti, hidup ni akan lebih besar definisinya jika bila kita tahu
menghargai sesuatu yang sudah, sedang dan bakal belong to us.
That’s it!
20030725
11.20 p.m.
_home sweet home!
Trivia:
Special dedicated to Clark Kent favourite’s game- football1 jam siap/ mungkin kurang dari tu_(tak termasuk masa penyuntingan)
cadang, ingat nak buat dalam bentuk karangan/ format: berperenggan
*dejavu kepada kisah benar penulis11.52 a.m. 25 Disember 2004

fuh! pas saya tgk http://vimeo.com/16698604 n baca note cik Lyanna Ramlee, i just noticed that zaman skang memang serius xde istilah perigi n timba no more. heh. wow! sumerg pun deserve to win. b4 saya citer lg pnjg, reminder: BMT x di-filter di sini ya, all i can do is ital n bold those words yg x sesuai utk formal purpose. ya, saya sekarang tgh pegang title editor novel (baru belajar, kalau salah tolong tunjukkan=). harap tiada siapa yg tersinggung pasal Bahasa Melayu Tinggi tu ya"

cakap pasal dejavu, as stated above, cerita ni saya tulis sebelum saya kenal cik mufin a.k.a. my-future-wife"

cara kami kenal pun via hp, bila kawan saya gne hp saya, sms kawan perempuan dia. then saya pun pi kat sent item n walla, "ko x delete bro msg ko, heheh(senyum shin chan)". then, saya pun kaco la budak perempuan kawan saya tu. huhu. nak definisikan jodoh, si mufin @ kawan budak perempuan pula dijadikan umpan untuk usha saya balik. punk d!

dipendekkan cerita, kami pun terus-meneruslah bersms. camner leh lekat? gini, saya mmg type yg ske challenge! At first, mufin ske skiping London je. jual mahal la konon. Okey.. saya mmg ske yg jual mahal pun(pronounce jozan), tp jgn ar mahal sgt, kang x laku pulak si penjual tu..huhu.

jmpe punya jmpe, sampailah satu moment, scene kat pudu, saya saja main sorong papan vs tarik tali. Hari tu, ktorg tengok filem cinta, okla nak compare ngan movie 1st yg ktorg layan dulu, ciplak-wat d student project movie duh?-. Ya-masih segar di ingatan:30november2007. Esoknya, birthday mufin ni.

So malam tu, after a long messaging time with her, I gave her my love sentence-let’s couple mufin!

Hahaha! Sedar x sedar, no 12 mmg byk kait ngan ktorg, yg ter-type di sini, antaranya:

1.Kami declare our relationship on 1/12/2007
2.Mufin birthdate: 1/12/1986
3.Pie bithdate:12/5/1986
4.Youhoo saya (my love piece) keluar kat Remaja: 1/12/2010
5.Pie buat buku(novel), mufin lak start susun buku(jadi library asst) kat sunway:1/12/2010
6.NazirahSaleh:12huruf
7.AmirAbdHamid:12huruf
8.Pie start praktikal kat UTHM:1/12/2008
9.Family mufin+family pie=12org(termasuk irdina ye=)

pie n irdina=)
10. Ktorg nk kawin:2012

11. Hadiah ini valid sehingga 1 Jan 2012 sahaja(?)

12. Our fav no. is 12. Hahaha! (x idea la wei..=p)




http://melesap.blogspot.com/2011/01/pinkybleuc-bermulanya-satu-kisah.html


again, this is my kinda true story=)

saya memang x expect yg citer saya karang ni will happen to me and us.

now, the story goes to http://lyndarahim.com/blog/?p=305




*oh ya! cerita pinkybleuc di atas juga ditulis pada bulan 12 ya!




link ke www.facebook.com/cstproduction & www.facebook.com/LYNDARAHIMKUALALUMPUR