Thursday, December 23, 2010

one in a million

Girl you're so one in a million
You are
Baby you're the best I ever had
Best I ever had
And I'm certain that
There ain't nothing better
No there ain't nothing better than this

Kau begitu istimewa
dikau
umpama satu dalam sejuta
dalam sejuta
Dan aku yakin
Tiada lebih baik
yg lebih baik dari ini

Monday, December 20, 2010

yup...dan jgn tamak

Nor: kdg2 apa yg kita dpt bkn rezki kita
me: setujuuuuuu
Nor: tp yg plg penting ...jgn aniaya org
or buat jahat kt org
me: baik
doa supaya harta diri yg diberi pinjam ni x jadi asbab orang lain susah
Nor: kita x tau apa nk jadi nanti kan
me: usahakan
yes!
Nor: yup....dan harap/doa kita ini tdk myusahkan org lain
me: amin

Sunday, December 19, 2010

yup...itulah kehidupan namanya

me: sabar mau lebih
Nor: ooo...itu mesti!
me: syukur mau seiring
Nor: yup...dan jgn tamak

Wednesday, December 15, 2010

Tuesday, December 7, 2010

Kaedah Adaptasi (2)

sebagai penulis baru yg tidak punya kredibiliti, kita boleh cipta kredibiliti itu begini: credibility by association
cth: menurut (nama penulis) di dalam (nama buku) - untuk menunjukkan bahawa kita seorang yang banyak membaca dan pengetahuan dalam subjek yang ditulis, bukan cakap kosong, bukan ideologi syok sendiri yang direka-reka

waida

pinky_bleuc: side kte
pinky_bleuc: tadbir
pinky_bleuc: pilih kwn baik2
pinky_bleuc: yg cm jual perfume
pinky_bleuc: dpt wanginyeee=)

Sunday, December 5, 2010

Kaedah Adaptasi (1)

Undang-undang hakcipta bertujuan untuk melindungi harta intelek, harta intelek wujud dalam persepsi Islam.

perkara yg tidak dilindungi:
-idea
-frasa singkat, bukan ayat lengkap, cth: judul buku/sub-judul/bab kecuali yg ada simbol tm
-fakta
-karya hak awam, cth: al-Quran

perkara yg dilindungi:
-ayat lengkap, ayat dilindungi, terjemahan pun sama
-susunan idea dalam ayat
-susunan idea dalam perenggan
-susunan perenggan dalam bab
-susunan bab dalam buku

salam akhir 3

pinky_bleuc: Assalamualaikum
pinky_bleuc: salam pagi yg terakir..
jo khairizam: w'slm
jo khairizam: ye
pinky_bleuc: maafkn ak
jo khairizam: y?
pinky_bleuc: manusia tidak pernah lepas dari kekhilafan
jo khairizam: aky maafkn
jo khairizam: so do i
pinky_bleuc: i'll always forgive u
jo khairizam: ye
jo khairizam: betul tu
jo khairizam: aku kesejukan...!!!!
jo khairizam: m'gigil nih
jo khairizam: huhuhu
pinky_bleuc:
jo khairizam: wanna hug me??
jo khairizam: big one eh..!!!
pinky_bleuc: i love u
jo khairizam: luv u 2,3,4
jo khairizam: air cond kt opis ni sejuk sgt
jo khairizam: selalu ok je
pinky_bleuc: Dia bagi sejuk
pinky_bleuc: ak dah off kan je
jo khairizam: haaha
jo khairizam: aku pun dh kena penyakit ko mir
pinky_bleuc: Dia bagi sakit
pinky_bleuc: Dia sayang kita
pinky_bleuc: suruh ingat Dia salu
jo khairizam: betul2
jo khairizam: p'hapus dosa
jo khairizam: kak anne tny apa dkt ko??
jo khairizam: aku tgk dlm link vid tu sakan dia tny sapa ko
jo khairizam: hehehehe
pinky_bleuc: dia tanya siapa ak
jo khairizam: haah

Teknik surah Yusuf (1)

kenapa surah Yusuf:
1. kisah yg paling indah, ayat ke-3
kisah lain ada pengajaran
kisah nabi lain dalam banyak surah
2. kisah nabi Yusuf hanya dalam surah Yusuf
3. kisah paling lengkap, dari kecil ke tua dalam satu surah
4. plot dan sub-plot surah Yusuf paling kompleks
*sebuah kisah cinta terlarang

salam akhir 2

Assalamualaikum
pinky_bleuc: salam pagi terakhir
izhar_milo: salam
izhar_milo: pagi terakhir?
izhar_milo: dh nk jiun ke?
izhar_milo: haha
pinky_bleuc: ye
pinky_bleuc: maafin
pinky_bleuc: halalkanlah semua yang ter ngan kamu
pinky_bleuc: plz..

KJ method (1)

Kaedah KJ : dapat menghasilkan sesuatu dengan lebih efektif
contoh untuk buku non-fiksyen:
1. senaraikan 5 judul buku yang ingin ditulis
2. kenalpasti bahan/bab dalam setiap judul
a)senaraikan contoh 5 bab ingin ditulis dalam buku-buku tersebut
b)gunakan bahan yang sama untuk setiap buku tersebut (jika berkaitan), tetapi beri contoh yg berbeza, sesuai dengan judul masing-masing
3. cari bahan rujukan
4. guna kaedah adaptasi
*Jiro KAWAKITA lahir pada tarikh 11 Mei, 1920.

salam akhir

syedshahrulnizam: hye
pinky_bleuc: salam
syedshahrulnizam: selamat pagi
pinky_bleuc: pagi terakhir thn ini
syedshahrulnizam: wow ayat yg mengingati kematian
pinky_bleuc: begitulah
syedshahrulnizam: so apa arah tuju anta hari ni..
pinky_bleuc: biasalah
syedshahrulnizam: adakah anta begitu bertenang dgn tahap kebiasaan sekarang
pinky_bleuc: astaghfirullah
pinky_bleuc: ketenangan datang dengan mengingati-Nya
syedshahrulnizam: wow
pinky_bleuc: semua kata akan dihitung
pinky_bleuc: melainkan yg mengajak kepada ma'ruf
syedshahrulnizam: oh..saya begitu terharu
pinky_bleuc: setiap pertemuan pasti ada perpisahan
pinky_bleuc: setiap yg bernyawa pasti akan mati
pinky_bleuc: sebanyak pasir di bumi
pinky_bleuc: banyak lagi bintang di langit
pinky_bleuc: banyak lagilah dosa saya yg hina ini
pinky_bleuc: rahmat Allah Maha Luas dari itu
syedshahrulnizam:
pinky_bleuc: menangislah apabila harus menangis
syedshahrulnizam: tapi bagaimana keaadan 7 bilion umat tu
pinky_bleuc: ini semua salah saya
syedshahrulnizam: saya nak 7 bilion sedar jugak
pinky_bleuc: tugas kita hanya menyampaikan
syedshahrulnizam: bukan salah anta tetapi salah syaitan yg hasut anta..
pinky_bleuc: sesungguhnya mereka telah berkompromi dengan nafsu serakah yang diam dalam diri ini sekian lamanya..