Sunday, February 9, 2014

mu tunggu kami datang part 3


Ahsan

“Alhamdulillah, setel bengkel. Ni apa cerita lak ni?

“Alif hilang kunci, ko ada jumpa? Dah berkali carik. Semua pun dah tanya, receptionist pun.”

Aku dapat panggilan daripada Hajidah, “San, Bonda cakap kalau tak jumpa gak kunci, nanti dia bagi kontek kawan dia yang tau bukak pintu.”

Di luar hotel Seri Malaysia, Azam, aku, Alif, Khairy tengah cari jalan buka pintu.

“Nah, aku pinjam pembaris besi kat receptionist,” hulur Hajidah kepada Azam. Maka Azam pun bersungguh-sungguh cuba membuka pintu kereta lagak macam dah biasa.

“Lif, ko call je la Cik Man kunci, kawan Bonda ni. Cakapla apa yang patut.”

“Assalamualaikum bang, saya Alif kawan Bonda. Ni, kereta saya hilang kunci. Ingat nak tolong minta buka pintu boleh? Eh.. eh bang! Takpe takpe, dah boleh dah.”

Namun kunci masih tiada dalam but kereta. Senja itu, Alif telefon Wan, tanya pasal kunci. Dia balas, “Takdelah tuan. Apa kata, tuan solat hajat dua rakaat. Selesai masalah.”

Maghrib itu, dengan bilik hotel dalam keadaan selepas digeledah, kami solat jamak takdim Maghrib Isyak berjemaah. Aku cakap lepas solat, “Jom solat hajat, baca surah lazim.”

Dan-dan lepas solat, aku cakap, “Lif, aku dah dapat solution ni, nak dengar?”

“Coba,” balas Alif lagak P. Ramlee dalam Tiga Abdul.

“Ditakdirkanlah kunci tak jumpa lagi, dan Cik Man pun cakap RM250 kan? So kita berapa orang? Ko pikir tak apa yang aku pikir?”

“Tulah, aku dalam sujud akhir tadi pun pikir benda yang sama. Betullah, dalam solat ada ubat. Tapi Wan macam mana, takkan dia kena bayar sekali.”

Azam menyampuk, “Takpelah Lif, kita datang sekali kan. Ko bukan sengaja hilangkan kunci. Tulah semalam patut tukar mandu dengan aku. Tak pasal-pasal bayar sorang RM50. Adoi.”

“Semua ada hikmah. It happens. Apa Nabi risau, tu kita risau. Jomlah turun cepat, Ustaz Wahab dah tunggu kat bawah ni, nak tunai hajat nasi dagang Hajidah katanya. Cergas!”

No comments: