Wednesday, February 12, 2014

mu tunggu kami datang part 5


Wan

Malam tadi aku tidur rumah abang dekat sini. Pagi ini mahu jadi pemandu pelancong untuk abang dan kakak yang aku tumpang kereta mereka. Jadinya pagi dalam jam 11 lebih aku pun tunggu di Masjid Abidin, mahu ke Pasar Payang katanya.

“Assalamualaikum tuan, lama tunggu?” Tuan Ahsan menyapa aku sebaik tiba di masjid.

“Eh, takdelah. Boleh tahan jemu. So nak ke Pasar Payang la ni eh?”

Dengan lancar Tuan Ahsan berbicara, “Insya-Allah pagi ni, kita pusing-pusing kat Pasar Payang, pastu lunch kat umah akak bekas bakal Alif. Pastu beli kopok lekor, pastu balik.”

Bagus. Lega dengar, lagi cepat lagi bagus balik. Haha. Selesai pusing dengan mereka dan layan Tuan Ahsan beli-belah itu sikit ini sikit, Bonda Nor telefon Hajidah, ajak makan tengah hari. Rancangan mula bertukar sikit. Selepas makan dibelanja beliau, kami jalan tepi pantai Batu Buruk turunkan makanan dalam perut. Selepas itu menuju ke Masjid Kristal tunai solat jamak takdim Zuhur Asar. Kemudian aku pun lena beriktikaf di masjid itu.

Bangun-bangun dalam jam 4 petang menuju ke Kg. Losong, cari kedai Adik-Beradik. Sekali Ustaz Wahab ajak datang rumah pula. Rancangan semakin bertukar banyak. Sesatlah pula.

Di rumah Ustaz Wahab, Alif hubungi kakak bekas bakalnya. Tak dapat. Berkali-kali cuba, akhirnya baru dapat. Tuan Ahsan mendengus, “Dapat pulak..”

Kami pun ke rumah kakak bekas bakal Alif. Baru nak pergi beli makanan pula. Maka tunggulah makanan tersebut. Kami pusing-pusing di belakang rumah itu, lihat burung pelbagai spesis, salah satunya Merpati Belon, lagak ayam serama mendabik dada. Takbir!

Tuan Azam ajak solah di R&R. Tuan Ahsan bantah, “Itu semua bisikan syaitan.”

Makanya, kami pun bertolak Maghrib itu menuju KL. Cari masjid sebelah kiri, nampak yang pertama, terlepas pula. Dipilih juga solah jamak takdir Maghrib Isyak di masjid seterusnya. Alhamdulillah. Sekali abang aku tahu aku pergi bengkel penulisan. Tuan Khairy muat naik gambar di Facebook. Dia juga kawan abang aku di situ. Apa-apa pun, dakwah mesti terus!

No comments: