Wednesday, October 31, 2012

Bilakah berlakunya gempa bumi?

Thu, September 13, 2012 11:37 pm
Khairy Tajudin posted in RAKAN SEPERJUANGAN
amal dan tabligh
Seluruh orang beriman ialah khalifah Allah di muka bumi. Allah melihat pada iman dan amal orang Islam. Jika amal kita baik, maka Allah akan turunkan kebaikan ke atas muka bumi. Jika amal kita buruk, maka Allah akan turunkan keburukan ke atas muka bumi. Pendek kata, jika amal baik naik, kebaikan akan turun. Jika amal buruk naik, keburukan akan turun. Oleh itu, seluruh orang Islam (terutamanya saya) perlu memperbanyakkan amal kebaikan dan menghindari amal keburukan. Di samping itu, seluruh orang Islam (terutamanya saya) perlu mengajak manusia melakukan kebaikan dan mencegah kemungkaran. Kerana, jika Allah ingin menurunkan bala atas sebab kemungkaran, semua orang akan kena tidak kira dia beriman atau fukur, soleh atau fasik.

Sayidatina Aisyah r.a ditanya, “Bilakah berlakunya gempa bumi?”

Jawab beliau, “Apabila penzinaan berleluasa.”

Sayidatina Aisyah r.a. tidak menjawab seperti jawapan ahli sains, “Gempa bumi berlaku disebabkan berlakunya geseran plat-plat bumi,” tetapi beliau menjawab berdasarkan sunnatullah.

*Tadi, di markaz, pembayan menukilkan kata-kata Maulana Saad, "Sesiapa yang menghubungkan kejadian alam dengan sains, sesungguhnya dia telah syirik."

No comments: