Thursday, December 6, 2012

Cuba anda fikirkan perkara ini. Kita bincang secara ilmiah tanpa ada prejudis dan emosi

Fri, September 28, 2012 8:21 pm
Khairy Tajudin posted in RAKAN SEPERJUANGAN

1. Sewaktu Sayidina Umar (sebelum memeluk Islam), hendak pegang mashaf surah Toha, adiknya menyuruhnya mandi utk menyucikannya...dan beliau mandi...erm.. ajaran agama apa yang menekankan untuk mandi sebelum memegang mushaf al-Quran?
2. Masyarakat Arab Jahiliah masih menyebut nama 'ALLAH' meskipun mereka menyembah berhala. Mereka kata, Allah adalah Tuhan tetapi menjadikan berhala sebagai perantara / tuhan2 selain Allah. SEbab itu mereka dipanggil Musyrikin (kaum yang mensyirikkan Allah). Maka, Nabi SAW datang untuk menyuruh mereka menafikan tuhan-tuhan lain dan mengaku hanya Allah sebagai Tuhan.

3. Nabi SAW memulakan dakwah kepada masyarakat Musyrikin Arab dahulu sebelum mendakwahi orang Kristian (Rom) dan Majusi (Parsi).
4. Bukan semua para Sahabat yang menyembah berhala. Antara mereka yang tidak menyembah berhala ialah Sayidina Abu Bakar dan Sayidina Ali r.a.

 Jika anda faham situasi yang sebenar pada zaman Arab jahiliah, anda akan faham mengapa elders suruh kita berdakwah kepada orang Islam dahulu.
^_^

No comments: